FEVER

©️Hayashi Yuki

Pachinko machines (8), pachinko balls (approx. 3,000), control panel, square timber

W3600 D300 H3600 mm

Exhibition

December 10, 2022-January 29, 2023

PORT ART & DESIGH TSUYAMA

Sponsor:ARTS for the future!2(Agency for Cultural Affairs, Government of Japan)


この作品は、実際にパチンコホールで使われていた中古のパチンコ台を8台購入し、円環状に配列した作品である。電気を通すと煌びやかなネオンが動き出し、あたかも独自のプログラムを配したように8台の動作がリンクする。我々が一般的にイメージするパチンコ台が整然と並ぶ雰囲気とはまた違う美の世界へと誘う装置。

この作品の特徴は、今回制作にあたり参考にしている美術家のヨーゼフ・ボイスの行動に基づいており、東西ドイツの社会主義と資本主義の間から生まれたボイスのアート的発想を踏まえた「第三の道」という概念を念頭におきながら制作された点である。

我々が、震災、疫病を経てどのような生き方を望むのか。現状維持のままなのか、何か変化を欲しているのか。この円環型作品は社会主義的価値と資本主義的価値を踏まえて「第三の価値」と位置付けて、そのような思いを造形言語として鑑賞者へと投げかける。

ヨーゼフ・ボイスは緑の党を結成したり、自然環境保護を訴えたり、7,000本の樫の木を植えるプロジェクトを敢行したりと「第三の道」としてエコロジカル的な指針を掲げているようである。藤原は、円環という形で「第三の道」を表現した。 

For this work, the artist purchased eight used pachinko machines that once stood in a pachinko parlor, and arranged them in a circle. When hooked to an electrical circuit, a gorgeous play of neon lights begins, and the eight machines operate in sync as if controlled by some original program, resulting in a beautiful scenery quite different from our usual image of pachinko machines lined up in rows.

Characteristic of this work is that it is based on the activities of Joseph Beuys, an artist who served as a source of inspiration for this project at large, and was made while referencing the concept known as “third road,” which, in connection with Beuys’s artistic vision, emerged between the capitalist and socialist systems in East and West Germany. 

Having gone through earthquakes and epidemics, what kind of lifestyle is desirable for us today? Do we want to leave things as they are, or do we want change? Based on socialist and capitalist value concepts, this ring-shaped work is presented to the viewer as a formative language that communicates the idea of a “third value.”  

Joseph Beuys founded the Green Party, demanded protection of natural environments, was involved in a project planting 7,000 oak trees, and generally seemed to be advocating ecological principles under the banner of the “third road.” Fujiwara visualizes that “third road” idea through the shape of the circle.