MIKARA DETA SABI

MIKARA DETA SABI

2008

Cloth (iron rust dyed), cotton, sponge, nylon

W880 D11000 H880 mm

 

Exhibition

2008 DURST 5 —MIKARA DETA SABI—

Chuden Fureai Hall, Tottori, Japan

 

Artist talk event: Fujiwara Yuki; Osaki Shinichiro, Interviewer (Director at Tottori Prefectural Museum)

 


This “stuffed toy” in the shape and actual size of a Scud missile as used in North Korea, I made based on detailed information gathered from the Internet, models, magazines, technical books, and through investigations via telephone.

In the summer of 2007, when moving the atelier from Hiroshima, where I used to live for many years, to Tottori, I felt the desire to

look at the Sea of Japan, and went to a place from which I had a good view across the sea. Compared to the Seto Inland Sea as seen from Hiroshima, there are fewer things that block the view here, as a result of which the horizon that one can see with the naked eye is much wider. I even thought I could see the lands on the other side, while in the very same instant getting a real sense of that kind of “danger” that continues to lure behind the Sea of Japan, on the Korean Peninsula, as if confronting the breathtakingly beautiful horizon. Now what exactly is that “danger” all about? My desire to illustrate that “danger” is what inspired me to create this work.

I replaced the robustness of a missile as a symbol of defeat, with the elasticity of a stuffed toy, and displayed it like a plaything that viewers could touch or climb on, rather than just looking at it. The idea was to reverse the violent and destructive image, and thereby ridicule the inherent destructive nature of human beings.

 

                                                                                                                                             Translated by Andreas Stuhlmann

この「ぬいぐるみ」は北朝鮮で使用されているスカッドミサイルの形状をインターネット、プラモデル、雑誌、専門書、電話での聞き取り調査による情報収集を基に原寸制作したものである。

2007 年夏、長年住んでいた広島のアトリエを鳥取へ移した際、日本海を改めて眺めたいと思い一望できる場所へ足を運んだ。広島から見る瀬戸内海に比べ、障害物が少ないがゆえの肉眼で確認できる水平線の広がり、そして、その向こうに広がる諸大陸を想像することができた。その瞬間、圧倒的に美しい水平線に対峙するように未だぬぐい切れない「危うさ」のようなものを日本海周辺そして朝鮮半島からリアルに感じた。では、その「危うさ」とは何か。その「危うさ」を表現しようと思ったのがこの制作のきっかけとなった。

負の象徴としての頑丈なミサイルを、弾力性のあるぬいぐるみに置き換え、ただ見て鑑賞するというより触って、乗って、遊具的な遊びを体感する事ができる展示にすることで、破壊的、暴力的な印象を逆転させ人間に内在する破壊性を茶化そうとするものである。